سایت وزارت امور خارجه در گزارشی به سیاست فرهنگی این کشور در عرصه بین المللی اشاره کرده و به برخی از اقدامات این کشور پرداخته است.

سایت وزارت امور خارجه در گزارشی به سیاست فرهنگی این کشور در عرصه بین المللی اشاره کرده و به برخی از اقدامات این کشور پرداخته است. در این گزارش آمده است: وزارت اروپایی و امور خارجه فرانسه دارای شبکه گسترده و موسسات فرهنگی متنوعی در خارج از مرزهای فرانسه می باشد. مجموعه این شبکه روابط ممتازی با شرکای محلی برقرار کرده و اهداف روشنی را دنبال می کنند از جمله: معرفی فرهنگ و آثار هنرمندان فرانسوی. شبکه فرهنگی فرانسه سالانه بیش از ۲۶ هزار رویداد فرهنگی را در کشورهای دیگر برگزار می کنند؛ و نیز ایجاد شبکه های پایدار بین خلاقان همچنین بین مسئولان سیاست های فرهنگی به منظور پاسخ به درخواست هنرمندان و دست اندرکاران خارجی این بخش.

سیاست هنری فرانسه در سطح بین المللی نیز با سه اولویت زیر دنبال می شود:

۱. نشر تمام آثار هنری تحت تمام اشکال مختلف آن

این هدف در خارج با استفاده از ظرفیت برخی اپراتورها (مثلا در موسیقی "بالتیک ساندز") یا برگزاری جشنواره های مختلف و تبادل بین گالری ها انجام می شود. در فرانسه نیز از سال ۲۰۰۸ پس از راه اندازی پلات فورمی به نام "فوکوس" در برخی حوزه ها مانند تئاتر، سیرک و هنرهای خیابانی، برنامه ریزان خارجی می توانند در جریان ظهور آخرین هنرمندان ساکن فرانسه که توان حضور در مناسبت ها و رویدادهای بین المللی را دارند، قرار گیرند.

۲. یکی دیگر از اهداف فرهنگی فرانسه کمک به رونق فرهنگی و نمایش تنوع فرهنگی این کشور می باشد. در این خصوص تلاش می شود غنای فرهنگی کشورهای دیگر در فرانسه معرفی شود و غنای فرهنگی فرانسه در خارج از مرزهای این کشور از طریق هفته ها، فصل ها، سال ها و رویدادهای فرهنگی ارائه گردد. در گزارش یاد شده برخی از این رویدادها مورد توجه گرفته و بدان ها اشاره شده است مانند سال فرهنگی فرانسه و چین (۲۰۱۵ – ۲۰۱۴)، جشنواره فرهنگی فرانسه و کرواسی (۲۰۱۵)، سال فرهنگی فرانسه و کره (۲۰۱۶ – ۲۰۱۵) و ... که در کشورهای یاد شده برگزار شده و در برگزاری آن علاوه بر نهادهای رسمی حوزه فرهنگی دو کشور از شرکای محلی نیز استفاده می شود.

۳.  معرفی فرهنگ های خارجی در فرانسه

در بخش دیگر این گزارش در خصوص حوزه معرفی فرهنگ های خارجی در فرانسه آمده است: در این بخش نیز بیش از ۳۰ کشور از طریق برگزاری جشنوارها و رویدادهای فرهنگی متنوع فعالیت هایی داشته اند. در بین این کشورها می توان به هند، ارمنستان، چین، کره، سنگاپور، کرواسی و ... اشاره کرد. فصل های فرهنگی خود به یک نشان شناخته شده در عرصه بین المللی مبدل گردیده است. بسیاری از کشورها مایلند در این رویدادها مشارکت کنند و از کاردانی و مهارت های فرانسه که دارای تجاربی در این حوزه می باشد، استفاده کنند. از سال ۱۹۸۵ تاکنون حدود ۵۰ فصل فرهنگی یا جشنواره (بین المللی – م) برگزار گردیده است.

در بخش پایانی این گزارش هدف دیگر سیاست های فرهنگی فرانسه تقویت توان و ظرفیت دست در اندرکاران شاخه های فرهنگی معرفی شده و آمده است: فرانسه همچنین دنبال کننده سیاست همکاری و توسعه با کشورهای حوزه موسوم به حوزه مقدم در همبستگی (ZSP) می باشد که غالبا کشورهای منطقه آفریقا و حوزه کارائیب می باشند و انستیتو فرانسه مسئول آن می باشد و برنامه هایی در محورهای زیر را دنبال می کند:

- حمایت از دسترسی به بازارهای ملی و بین المللی

- توسعه اقتصاد فرهنگی به منظور افزایش بهره مندی این کشورها از درآمدهای حاصل از تولیدات فرهنگی

در همین راستا تاکنون برنامه های متعددی در بسیاری از کشورهای آفریقایی و حوزه دریای کارائیب اجرا شده است.

کد خبر 936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =